Friday, October 16, 2015

Djak prvak

Izvukli smo tiket za lepo vreme sve do ove nedelje, sad je pocela hladna kisa i za dva dana sume su eksplodirale u jarkim bojama i olinjale se na brzinu.Jesen je lepa u mojoj zemlji :)
Mi smo klasika, uzivamo u svojoj deci, visimo po farmama, docekujemo i ispracamo goste i rodbinu,tu i tamo ugrabimo vremena za nesto novo ili mali vikend odmor.
Pravi kanadjani su uveliko na Kubi, hvataju poslednje dobre ponude pred zimu i sezonu uragana na ostrvima.
Matorci se pakuju za Floridu gde idu da prezime zajedno sa guskama, porodice su zatvorile "trejlere" i "kotidze" - montazne objekte na jezerima okolo za sezonu, deca su se vratila u skolu.
Sve je po starom rasporedu, pocele su nove reci, pisanje slova, matematika, francuski, neko je naucio da cita i pise a neko jos nije progovorio ali je glasan i cuje se, ljubi ih majka :)
Prvi razred je doneo pitanje da li da ga upisemo u super hip popoularni French immersion ili u najobicniju eglesku grupu gde ce uciti francuski kao drugi jezik, odlucili smo da ne forsiramo i upisali ga u regularan razred.Ispalo je skroz ok, razred je upola manji od ostalih jer su svi poneseni modom upisali decu u francuski deo.Ideja da mi dete uci matematiku i biologiju na francuskom mi se nije dopala, znam francuskog dovoljno da se snadjem ali ne i da mu pomazem oko takvih predmeta, osim toga testovi iz predmeta na kraju odredjenih razreda kojima se meri ucinak se polazu na engleskom, predmeti su prilicno zahtevni sami po sebi da bi se jos savladjivali na nepoznatom jeziku, nije mi se dopao plan i drago mi je da ne cimam dete, jer cak i oni koji su izasli iz tog sistema ne znaju francuski savrseno, osim toga ako ima talenta za jezik naucicemo mi to i kod kuce :)
Ako razmisljate o tome obavezno procitajte za i protiv clanke i blogove jer nisu sva deca za ovaj program,mozda zeleci da im ucinite uslugu u buducnosti postavite detetu ogromnu prepreku sad koja ce mu ogaditi skolovanje i unazaditi ga jer nece biti sposobno da je savlada.
Moj licni osecaj je bio da to nema puno smisla za moje dete, ucenje matematike na francuskom je ravno tome da su mene terali da je ucim na svedskom,na jeziku koji nisam cula i sa kojim nemam nikakvih dodirnih tacaka.
Znanje jezika je bitno, znati 2 ili 3 jezika je divno, iz licnog iskustva znam da covek koji ima volju i zelju da uci moze da savlada strani jezik i kasnije, jeste da je deci lakse i prirodnije ali nikad nije kasno ( vi koji strebate za IELTS i ostale ispite nadajuci se da negde emigrirate znate koliko je bitna volje, vezba i motivacija).
Druga stvar je misljenje samih ucitelja u skolama da deca u dva razlicita programa napreduju razlicitom brzinom u startu, oni koji uce samo na jeziku kojim vec savrseno barataju imaju manje problema i nervoze i brze savladaju siri spektar gradiva.Dok deca koja uce na stranom jeziku najpre moraju bar da pokupe minimalan fond reci da bi razumeli sta se od njih ocekuje.
U jednom momentu roditelji vise nisu u stanju da prate i pomazu deci oko domaceg na jeziku kojim sami ne govore, tada moraju da unajmljuju tutore , jednom ili 2 puta nedeljno, jos jedna obaveza i izdatak.
Da ne ulazim u detalje, razmislila sam i zakljucila da ne zelim da eksperimentisem.
Djak prvak je godinu dana stedeo da kupi sebi kucnog ljubimca kog je oduvek zeleo, tako da sam sada zaduzena i za nasu najnoviju dekoraciju za Halloween, njegovu crnu macketinu o koju se vecito saplicem i koja pronalazi nove nacine da nas iznenadi svakog dana.Najjadnije od svega je bilo to sto je nedeljama kijao svaki put kad prodje pored nje, i imao osip po licu svaki put kad je zagrli, vec smo mislili da cemo morati da je vratimo jer je alergican ali s vremenom mu se organizam navikao na novu napast.Bilo mi je neverovatno da je uspeo da razvije alergiju, jer smo imali macku kada je bio beba i kupili kucu u kojoj je godinama zivela macka i nikada nismo videli slicne reakcije, ali eto desava se.

Moja basta je ociscena, povrce na ledu, seme sklonjeno za sledecu sezonu, imali smo divno leto i gomilu neverovatnih novih biljaka, 40 vrsta paradajza u svim bojama, bele i sarene patlidzane, razne paprike, i neverovatnu sicilijansku tikvu trombocino rampicante koja je fantasticna kada je mala (oko pola metra) moze da se koristi kao tikvica ili cukini, a kada poraste (oko 1,5m) moze da se osusi i cuva za zimu, plus neverovatno brzo raste!Navukli smo se na Japansku kuhinju, sushi, tempuru i rezance, uspela sam da savladam dobar deo recepatai tehnika, a svo sveze povrce iz baste je bilo fantasticno za tempuru, koju toplo preporucujem da pokusate da napravite sa npr svezom boranijom, brokolijem ili karfiolom, ma sa bilo cim malo soja sosa i wasabi ludilo mmmm.
https://ca.search.yahoo.com/search?fr=mcafee&type=C111CA1056D20150101&p=tempura+youtube

U ponedeljak su izbori, na kojima cu raditi, i videcemo kuda ce ploviti ovaj brod naredne 4 godine i da li ce se imigraciona politika zatvorenih vrata promeniti ponovo ili ne.




9 comments:

  1. Puno ti hvala na ovom blogu! Ogroman izvor korisnih informacija! Drago mi je da u moru negativnih komentara po raznim forumima nadjem ovako realan i pozitivan osvrt na celo iskustvo. Muz i ja smo u procesu za FSW i nadamo se da cemo do leta 2016 dobiti vize i poceti svoj novi zivot sa nasim klincima (5 i 8 god.). Veliki pozdrav i hvala jos jednom!

    ReplyDelete
  2. i mi smo u procesu za PR preko FSW., ali smo u medjuvremenu dobili working holiday vise tako da idemo na ljeto, pa kako bilo.. e da., a idemo vjerojatno u Kitchener takodjer :) biti cemo vam susjedi.. ostaju nam za rijesiti pitanja i nedoumice oko pronalazenja vrtica za mladje dijete ( imati ce 3 godine ) i skole za starije ( on ce imati 9 ), kao i odgovora na pitanje na koji naci i kako sve to izvesti.. cini mi se da je strasno tesko, ako ne i nemoguce naci slobodno mjesto u vrticu za ovaj uzrast, pa ako ima kakav savijet na tu temu, zaista bi bila zahvalna

    ReplyDelete
    Replies
    1. cao jelena, prvo moram da ti kazem da su vrtici ovde od 800 do 1000 dolara po detetu, briga za dete posle skole - ako roditelji rade je oko 15 $ sat ujutru i 25 $ popodne oko 400 ili vise mesecno, nije tesko naci mesto ali moze da se desi da nemaju full time mesto odmah, u Kitcheneru ima dosta vrtica ukljucujuci 4 koja drzi vlasnik u cijem vrticu sam i ja radila tako da znam da mesta ima samo ako mozes da platis i razumes da kvalitet rada sa decom nije ni nalik onom na koji smo mi nvikli, bukvalno je u pitanju babysitting dok roditelji rade, nema nekog ucenja ili neceg slicnog. Postoji par delova grada koje ne bih preporucila ali sve zavisi ko vas i gde ovde docekuje kad dodjete oni ce vam verovatno vec objsniti

      Delete
  3. Nekoliko dana citam tvoj blog,od kad sam ga otkrila.Divan je i pun korisnih informacija za nas koji ozbiljno razmisljamo o velikom koraku preseljenje u Kanadu.
    Imam konkretno pitanje ako mozes da mi odgovoris- da li si zadovoljna sa vremenom koje mozes da priustis da provedes sa svojim klincima pored posla i obaveza? Mislim na kvalitetno vrijeme,zabavu...
    Jedan od osnovnih razloga zasto smo poceli planirati iseljenje odavde je jer i ja i muz oboje radimo,za smijesne plate,vremena sa djecom sve manje i to sto imamo slobodno nemamo dovoljno novca da bi putovali i proveli ga onako kako bi i mi i djeca zeljeli. Ja sam od onih mama koje u zadnji minut utrcavaju u ucionicu na skolsku priredbu sina :(. I jos kad tome dodas minimalnu zaradu u zemlji bez buducnosti....muka mi je od svega toga.

    Hvala unaprijed,nadam se da ces mi ukratko odgovoriti kakva je situacija po tom pitanju u Kanadi

    Cekam nove postove

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazalost, novih postova verovatno nece biti.To je jedna stvar koju ne mogu da postignem bas zbog toga sto biram da vreme posvetim deci i porodici, pocinje sezona zelenila tako da se polako pripremamo za bastu, sadnice i ostalo.Provela sam 3 godine sa prvim detetom , nisam radila, nesto malo povremeno, sada sam evo druga godina sa mladjim.Zivimo na jednoj plati bez problema ali bez nekog luksuza tipa letovanja, zimovanja i skupe stvari.Mislim da zivim sasvim ok za moje standarde koji nisu prezahtevni, imam svoj dom, kvalitetnu hranu i zdravstveno osiguranje, provodimo vikende i veceri zajedno, radi se do 5 a deca su u skoli do pola 4, tako da ti vece jedino preostaje.Stizem na sve predstave i povremeno volontiram u skoli i u komsiluku.Kraj u kom zivim organizuje karnevale, lov na uskrsnja jaja, besplatno klizanje, razmenu semena i biljaka...ja se ukljucucjem u ono sto me zanima i raznosim novine koje pozivaju komsije na aktivnosti koje su organizovane.Dosli smo u godine kada moramo da posvetimo deo svog vremena trcanju i vezbi i da ostanemo u formi tako da par veceri mi treniramo a dve veceri stariji ide na borilacke vestine, sve se nekako uklopi da svako od nas ima malo vremena i za sebe a i da budemo zajedno.

      Delete
  4. Hvala ti na odgovoru. Nas nitko nigdje ne ceka, tako da smo s te strane slobodni... Upisala sam mladju na nekoliko lista cekanja za 9.mjesec pa cemo odabrati kada budeno znali gdje cemo biti. Koja susjedstva bi preporucila za nas sa djecom a koja je bolje izbjegavati? Jelena vuckovic

    ReplyDelete
  5. Pozdrav svima, ja sam Jovana iz Zrenjanina. Pokusavam da nadjem da posao u Kanadi jer mi se dosta svida. Vasi postovi mi dosta znace. Interesuje me gde je po vasem misljenju najpogodnije za zivot, tj za studiranje ako bi upisala neki koledz?

    ReplyDelete
  6. ajde neki text :D skoro godinu dana prodje a nista novo :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zar da sedim unutra za kompom po kratkom kanadskom letu?

      Delete